I sommer svingte ladeprisen for elbil kraftig. Billigst lading var det å finne på Ishavsveien Hurtiglading som leverte for folk på tur i nord. Ladingen her var subsidiert og prisen ut til forbruker var 2,50 kroner per kWh for regulær lading og 4,25 for lynlading.

Kople i strømsone 1, 2 og 5 var absolutt dyrest på regulær lading med 6,49 per kWh, betydelig høyere enn strømprisen alle steder i landet. Det var så man skulle tro det var kasjmir man fikk ut av ladekabelen.

Men nå har flere selskap satt ned prisene.

Aller billigst er Teslas stasjoner på følgende steder: Brumunddal, Fauske, Gjøvik, Grålum, Hokksund – Eiker, Kløfta, Liertoppen og Oslo – Central- Sentrum P-hus. Her koster 1 kWh 2,20 kr. Men snittprisen er på 2,56 per kWh, noe som skal tilsvare en nedgang på 19,16 prosent siden juli, 2023. Dette ifølge Tesla Owners Club Norway, som kontinuerlig lager prisoversikter.

Kople, som altså regjerte på pristoppen i sommer, har nå satt ned prisen til 5,59 i de «eksklusive» prisregionene 1, 2 og 5. Det er altså Østlandet, Sørlandet og Vestlandet.

Recharge justerer også prisene. I sommer kostet deres kWh 6,49 og 5,49 i henholdsvis sør og nord. Nå er prisene satt ned til 4,49 og 3,99 kroner.

Eviny setter også ned prisen. I sommer kostet en kWh 5,99 i sør, nå koster den 3,99. I Nord kostet den 4,19, mens nå er den prissatt til 3,99.

Det lønner seg altså å følge med på hvor du lader.